بهترین سبک طراحی برای محیط اداری

یکی از جدیدترین سبک های طراحی که طراحان به آن توجه دارند، طراحی بیوفیلیک است که به عنوان طراحی سبز هم نامیده می شود. امروزه طراحان از این طراحی در فضاهای مختلف بهره برده اند که یکی از آنها فضای اداری است. هدف از طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری، افزایش روحیه و بهره وری کارکنان و بالا بردن سطح بازدهی در آنان می باشد. خود شما اگر در یک محیط سبز و زیبا قرار داشته باشید، واکنش بهتری نشان خواهید داد یا در یک محیط ساده که فاقد چنین طرحی است؟ ما انسان ها به طور غریزی، دوستدار طبیعت بوده و با دیدن آن به هر شکل، به وجد می آییم.

طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری نیز دارای همین تاثیر بوده و روحیه کاری کارکنان را تقویت می سازد. ضمن اینکه بهره وری جزء بر بهره وری کل سازمان تاثیر نهاده و آن را تبدیل به یک سازمان موفق می گرداند.

طراحی بیوفولیک

مزایای طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری

طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری نه تنها بر رفتار کارکنان اثر نهاده و موفقیت یک اداره یا سازمان را تحت تاثیر مثبت قرار می دهد؛ بلکه دارای مزیت های منحصر به فرد دیگری نیز است. در ادامه می خواهیم نگاهی داشته باشیم بر مزایای این طراحی که عبارتند از:

  • این سبک از طراحی اداری، علاوه بر اثرگذاری مثبت بر روان افراد، سلامت جسمانی آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی اقلام طبیعی موجود در فضا مثل گیاهان باعث افزایش سلامت افراد شده و از این حیث حائز اهمیت اند.
  • وجود گل ها و گیاهان طبیعی در یک فضای بسته، نتایج خوبی مثل افزایش سطح انرژی را به دنبال دارد. درست مثل نتیجه ای که از طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری کسب می گردد.
  • علاوه براین، فضاهای اداری، مزین به جلوه زیباتری شده و از این طریق، استرس و بی حوصلگی را از افراد دور می سازند.
  • این نوع طراحی در مقایسه با سبک های دیگر طراحی، هم زیباتر است و هم کم هزینه تر.
  • در ضمن گیاهان و سایر اقلام طبیعی باعث پاکسازی هوای محیط شده و هوای بهتری را تامین می نمایند.
  • نور بهتری در محیط برقرار گشته و از این طریق، فضای پرنورتر شکل می گیرد.

طراحی بیوفیلیک، بهتر از هر طراحی مدرن دیگر

خیلی از افراد تصور می کنند حتما باید برای طراحی فضا از جمله فضاهای اداری، هزینه زیادی بپردازند تا به نتیجه ای که دلخواهشان است دست یابند. غافل از اینکه با صرف هزینه کمتر هم می توان به این مقصود دست یافت. یک طراحی مدرن و موثر، لزوما پرهزینه نیست. بلکه توام با نتایج مثبتی بوده و از این بُعد بررسی می شود. مثل طراحی بیوفیلیک که زیباتر، زنده تر و توام با بازخوردهای خوب تر است.

خیلی ها بر این اعتقاد هستند که طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری، بهتر از هر طراحی دیگری است. البته این نظر تا حد زیادی هم درست است. این نوع طراحی، ضمن کم هزینه بودن، نقاط مثبت زیادی داشته که شاید در سبک های دیگر نتوان آنها را پیدا کرد.

همانطور که گفتیم این نوع طراحی، نور بهتری را در محیط ایجاد کرده و به دنبال آن خستگی زودهنگام نیز به سراغ کارکنان نخواهد آمد. البته نور حاصل از این طراحی، نتایج دیگری هم دارد. مثلا دقت کارکنان افزایش پیدا کرده و در نتیجه، اشتباهات کمتری از خود نشان خواهند داد. در ضمن خواب آلودگی نیز از آنها دفع شده و در مجموع، راندمان کاری بالاتری خواهند داشت.

این سبک طراحی، مورد تایید شرکت های بزرگ دنیا

اینکه تصور کنید طراحی بیوفیلیک تنها مختص به خانه می باشد، کاملا اشتباه است. حالا خیلی از شرکت های بزرگ و مطرح دنیا مثل شرکت آمازون، گوگل و غیره اقدام به بهره گیری از این طراحی نموده و آن را تایید می کنند. پس اگر می خواهید شما هم یک سازمان یا شرکت متمایز توام با نتایج عالی را محقق سازید، بهتر است به طراحی بیوفیلیک (biophilic)، توجه بیشتری داشته باشید.

رشد و شکوفایی بیشتر

لازم نیست حتما یک شرکت بزرگ داشته باشید تا به دنبال اجرایی کردن طراحی بیوفیلیک (biophilic) در محیط اداری باشید. چه بسا که حتی با شرکت یا محیط اداری کوچک هم می توانید از این طراحی بهره برده و نتایج شگفت آور آن را به چشم ببینید. خوب است بدانید آنچه که شما را نسبت به رقیبانتان برتری می بخشد، لزوما روش های متفاوت کاری و یا حجم کاری بیشتر نیست؛ بلکه یک طراحی داخلی متفاوت هم می تواند این تمایز را ایجاد نماید.

شرکت های بزرگ با تغییر در همه جنبه ها توانسته اند این لقب را از آن خود نمایند. پس شما هم به جز تغییرات کاری، به دنبال تغییرات دیگر هم باشید تا در آینده تبدیل به یک شرکت نام آور گردید. در هر حال اگر خواستار رشد و شکوفایی بیشتر هستید؛ اگر می خواهید از رقبای خود پیشی بگیرید و در حوزه کاری خود به سرعت رو به جلو بروید؛ پس، از طراحی بیوفیلیک غافل نشوید که تاثیرات آن، غیر قابل انکار است.ن را بتآن را